Apeli raznih ekoloških udruga da je okoliš zagađen, da nam priroda više ne tolerira loš tretman prema njoj sve više pune novinske stupce i medijski prostor. Raznim se akcijama pokušava ukazati da prirodu moramo čuvati želimo li je sačuvati za sljedeće generacije, za našu djecu, unuke…
Podaci o prirodi za svjetske istraživače
Edukacija je vrlo važan čimbenik u procesu shvaćanja da okoliš zahtjeva brižan i pažljiv tretman jer, na kraju krajeva, o njemu ovisimo mi i naš život. U osnovnoj školi Ksavera Šandora Gjalskog u Zaboku mnogobrojni učenici uključeni su u GLOBE projekt. Taj projekt obuhvaća nekoliko tisuća škola diljem svijeta, a cilj je da djeca iz tih školasakupljaju podatke o stanju biljnog pokrova i atmosfere, klimatskim promjenama, sastavu i kvaliteti tla, temperaturi, stanju leda na polarnim kapama, pustinjama i mnogim drugim parametrima koji direktno utječu na kvalitetu života na cijelom našem planetu. Prikupljeni se podaci unose u bazu podataka u SAD-u, a znanstvenici ih koriste za razna istraživanja kako bi upozorili svijet na razorna onečišćenja okoliša. U školi GLOBE projekt provodi prvi razred pod vodstvom učiteljice Snježane Turk koji su nam rekli nešto više o tome što rade u sklopu projekta.
-Proučavamo lipu i šipak. Čekamo da propupa. Uz to i čistimo kad vidimo smeće jer priroda je prljava, a naš je zadatak da ju i čistimo – rekli su veseli prvašići.
Prirodu valja čuvati jer počela je uzvraćati
Posjetili smo i četvrte razrede pod vodstvom učiteljice Vlaste Plečko. Oni su nam predočili konkretan primjer svojeg djelovanja. – Išli smo u šumu u Lug. Tamo smo mjerili visinu stabla. Izmjerili smo najviše, najniže i nekoliko onih srednje visine. U šumi proučavamo i krošnje i lišće jer nam to može reći koliko je neko drvo bolesno – rekli su četvrtaši. Otkrili su nam da često idu na izletu. Bili su tako u Državnom hidrometeorološkom zavodu i Zvjezdarnici u Zagrebu koja ih se posebno dojmila.
– Naš je zadatak da čuvamo prirodu jer događaju se onečišćenja zbog smeća, tvornica i ispušnih plinova automobila. Zbog toga nam je priroda počela uzvraćati sa tsunamijima, potresima i poplavama – zaključili su učenici četvrtog razreda uključeni u GLOBE projekt.Za kraj smo popričali s učenicima viših razreda koji se, pod mentorstvom Andreje Plečko, zadužene za biološki dio istraživanja, i Stjepana Leljaka, zaduženog za geografski dio istraživanja, bave raznim akcijama vezanim uz GLOBE.
– Svakog tjedna uzimamo uzorak vode iz rijeke Krapinice. Testiramo kakvoću vodu tj. temperaturu, pH, nitrate i nitrite i sl. Isto tako, pratimo atmosferu, atmosferske promjene te analiziramo tlo i biljke. – rekle su učenice. Napominju, to je samo mali dio onoga što kroz projekt provode. Ovog će tjedna, točnije u petak, učenici na Međužupanijskoj smotriGLOBE-aneke svoje projekte prezentirati u konkurenciji s još nekim školama iz županije. Što reći osim pohvaliti mlade ljude koji su na vrijeme shvatili da je Zemlja samo jedna. Koji su shvatili da nemamo još tri-četiri planeta na koja se možemo preseliti kada ovaj uništimo. Sve pohvale mladim GLOBE aktivistima koji svojim radom i inicijativom doprinose da sve ono lijepo i korisno u oko nas ostane takvo i za neke nove naraštaje.
OKVRIĆ NEKA BOJA… (možda zelena jer je o ekologiji riječ)
Što su o GLOBE-u rekli članovi
Prvi razred:
Idemo van, pratimo lipu i šipak. Čekamo da propupa, a pupove mjerimo ravnalom. Moramo čuvati prirodu pa zato kad vidimo smeće obavezno ga čistimo.
Četvrti razred:
Na terenima smo uvijek oko dva i pol ili tri sada, ali vrijeme nam jako brzo prođe. Proučavamo stabla, mjerimo ih, gledamo jesu li krošnje bolesne. Zagadilo smo prirodu, ali još ima vremena da popravimo štetu, samo se trebamo truditi.
Viši razredi:
Bavimo se raznim istraživanjima tla, vode, atmosfere…Svaki tjedan uzimamo uzorak vode iz rijeke Krapinice, uzimamo uzorke tla, pratimo atmosferske promjene. Okoliš sagledavamo i proučavamo s biološke i geografske strane.
Izvor: Zagorski list