Novosti

UŠTEDA I BRIGA ZA OKOLIŠ Zabočka tvrtka NetEko proizvela je električni automobil u kojem se ekipa Zagorskog lista imala prilike provozati

Višestruke koristi obnovljivih izvora energija već su nam odavno poznate. Isto je tako već dugo vremena poznato koliki su zagađivači automobili koji se pokreću na dizelsko gorivo i benzin. Naša je ekipa posjetila tvrtku NetEko iz Zaboka koja je patentirala električni automobil. S direktorom tvrtke, Ratkom Tuđom pričali smo o ovom zanimljivom projektu.

Baterija se puni šest sati

-Cijeli život se bavim elektropogonom, a napraviti auto koji vozi na struju bio je pravi izazov. Naravno, to nije bilo moguće dok se nisu pojavile baterije koje stanu u auto i koje ne premašuju njegovu masu – objasnio nam je Tuđa. Važno je bilo, kaže, da te baterije omogućuju da automobil može preći neku razumnu udaljenost s jednim punjenjem. -Pojavom litijskih baterija takav je projekt omogućen. One su od klasičnih baterija težinski tri puta manje, a volumenom dva puta. Kolega Šimun Čanić i ja s provedbom ideje krenuli smo prije otprilike godinu dana – istaknuo je direktor tvrtke NetEko. Za početak su odabrali vozilo u koje su ugradili elektromotor. Kupili su rabljeni Ford Ka te naručili opremu. Prema riječima Ratka Tuđe, projekt je trajao duže nego što je planirano jer su se putem javljale male komplikacije. Primjerice, morali su riješiti ugradnju grijanja u auto jer, da bi auto prošao registraciju mora imati grijanje. –Punjač je ugrađen u auto, a na njemu je kabel koji se uključi u struju. Kada se auto napuni, punjač se ugasi. U bateriju stane 14KWh struje, a za 100 prijeđenih kilometaratroši se devet kuna – istaknuo je Tuđa. Kada se baterija napuni, može se prijeći 110 do 120 kilometara, a da bi se potpuno napunila treba joj šest sati. –Električni auto isplati se za gradsku vožnju, primjerice, trgovačkim putnicima, dostavljačima hrane, pa i vama novinarima koji se vozite po lokalnom terenu. Trajnost baterije je 10 godina, a projekt se isplati za otprilike četiri godine – objasnio je Tuđa. U svojem se električnom autu Ratko Tuđa svakodnevno vozi, a trenutno priprema jedan takav auto za restoran koji će njime dostavljati hranu te za jednu pizzeriju koja će njime dostavljati pizze.

Reciklaža automobila

Električni auto nije jeftina investicija. Prosječni troškovi su 10 tisuća eura, no može se i uštediti. -Ako netko ne vozi do 110-120 kilometara, onda možemo staviti i manje baterije, a to je velika ušteda jer su baterije preko 60 % investicije. Isto tako, ovako se i reciklira automobil jer je dovoljno da kupite rabljeni auto koji ima dobre kotače, lagere i kočnice – naglasio je Ratko Tuđa. Nakon preinake na automobilu potrebno je napraviti atest u Centru za vozila, a poslije toga se on normalno registrira. NetEko elektromotore nabavlja od proizvođača iz Zlatar Bistrice, a i sve ostale komponente nastoje nabaviti od domaćih tvrtki. Mnogima će se mogućnost da prijeđu 110 ili 120 kilometara s jednim punjenjem baterije činiti vrlo nesigurnim, no Tuđa naglašava kako je bitno promijeniti navike u korištenju automobila. -Ljudi imaju samo u glavi veliki strah i ideju da moraju imati goriva za preći 1000 kilometara, a nikada zapravo ne prijeđu toliko – zaključio je Ratko Tuđa. Zanimljiv je podatak da današnji najefikasniji dizelski motori imaju efikasnost maksimalnih 40% dok elektromotor iskorištava preko 90% energije. Naravno, tu je i činjenica da ovakav auto okoliš ne onečišćava što je veliki doprinos ekologiji. Hoće li ovakvi automobili postati vozila budućnosti, pitanje je vremena, no svakako valja pohvaliti tvrtku NetEko koja na električnom automobilu ne staje kada su u pitanju projekti vezani uz obnovljive izvori energije. No nećemo sve odmah otkriti jer ćemo o projektima spomenute tvrtke zasigurno još mnogo toga čuti.

Lead: Tuđa: Punjač je ugrađen u auto, a na njemu je kabel koji se uključi u struju. Auto, kada se napuni, se ugasi. U bateriju stane 14KWh struje, a za 100 prijeđenih kilometaratroši se devet kuna

Lead2: Zanimljiv je podatak da današnji najefikasniji dizelski motori imaju efikasnost maksimalnih 40% dok elektromotor iskorištava preko 90% energije.

Izvor: Zagorski list

Skip to content